Tuesday, February 1, 2011

Krisis sebenar darurat di Mesir

Assalamualaikum :)

sekarang kecoh satu dunia pasal keadaan di mesir sekarang yang huru-hara serta kucar-kacir yang disebabkan oleh rakyatnye yang menentang kerajaan pimpinan Hosni Mubarak. . Revolusi ini diinspirasikan daripada revolusi tunisia baru-baru ini dan dijangka banyak negara timur tengah akan turut menurut jejak langkah rakyat Tunisia dan Mesir untuk ber-demo.
Hosni Mubarak ialah diktator yang memerintah Mesir selama 30 tahun, dan mungkin anda tidak tahu Hosni Mubarak adalah pemerintah kejam, perampas harta rakyat dan juga sekutu US dan juga menyokong Israel. Media Malaysia kurang melaporkan berita mengenai ini dan ramai yang tidak tahu.
google
1. huru hara dan rusuhan hampir di semua tempat di Mesir.  Ramai yang terkorban dan juge cedera parah. orang yang tidak bersalah pun, menjadi mangsa keadaan tanpa mereka sedar.
google
2. Komunikasi telefon Bimbit dan Internet disekat
 Sudah beberapa hari, kerajaan Mesir menyekat Internet dan komunikasi telefon bimbit serta servis blackberry. dan ini menyukarkan orang ramai untuk berhubung. Ibu bapa masing2 da risau keadaan anak or saudara-mara mereka di sana kerana gagal berhubung dan tak tahu keadaan terkini di Mesir.
nak tahu lebih lanjut, sila tekan SINI 
coz aku pun copy entry dye tanda prihatin aku.
moga keadaan di sana bertambah pulih dan sume dalam keadaan baik2. amin

1 comment:

Leyha said...

semoga Mesir kembali aman dan pulih sedia kala . dan semoga rakyat Malaysia yang berada di sana selamat ~ Amin .