Sunday, June 2, 2013

it is about what do you want

Assalamualaikum :)

Okay now i just finished my second last paper that is medical microbiology. Nothing to say lah, just tawakal to Allah. I just do my best :) Cewah. Gitu.

Okay, setiap kali musim study week, this question is always berlegar-legar in my mind actually. So, this is the time. Time untuk aku luahkan la kot. Hoho. Before this, not in my mood (ko bayang tak brape banyak dah study week yang aku tempoh, sekarang baru nak taip) 

Okay, study week? Means ? Time tu kelas dah takdak dah kan, all student focus nak study apa yang depa dah blaja kan. BUTTTTTTTT. Some people ask me or whoever these question.


  • Eh, study ? Rajin nye
  • Relax la, lambat lagi kot
  • Pegi library, rajin giler
  • Eh, lame tak jumpe ko? Mesti study je ni (padahal sebelum ni tak jumpe sangat pun)
  • Buat ape tu ? Study sokmo mg
Okay, itu antara soalan yang biasa di tanya la. Tu yang aku ingat la. 
Okay, meh aku nak habak mai. Kita berbalik balik pada maksud study week itu sendiri. Masa belajar. SOOOOO, salah ke aku study time study week ? What do you want me to do actually ? Aku study time study week je pun. Is that the problem ?
Is it wrong if i want to study during my study week ?

Okay, another point is IT IS ABOUT WHAT DO YOU WANT???
All right, what is your target. What grade do you want for medical microbe subject, for example in my case la. 
Okay, if i want A+++ or A++ or A+ or A or A- or B or B+ or B- or 
JUST PASS SUDAH LA

What is your choice ?
If you just want pass on that subject, you just act or you just study cikai-cikai just untuk lulus je kan. Bace sekali, hafal, then sudah. Eh, tak faham la ? Tak pela tak masuk kot (like me) 
kuikui
BUTT it is different to the people who has highest target. She want A++++ for example. THEREFORE, she must act, she must study setinggi-tinggi darjat study dengan cita-cita dia yang tinggi itu. Ada faham dak ? 

KONKLUSI nye, jangan la awak-awak merendahkan semangat orang yang mempunyai cita-cita yang tinggi ini. If awak just nak just lulus, or B+ pun dah okay, tu lu punye pasal la. Yang awak-awak nak susah tengok depa study kenape? Bagi semangat kat depa kan lagi bagus. 
Okay, jum rehat sebentar bersama kitket. EH. Hihi



Okay, next. Mak bapak punye pasal pulok. For example, there is certain parents who want their daughter to get this and that. If your mom doesn't care about your achievement, it is okay to lazy lazy in studying. Just think other people, yang mak bapak dia just ask about their achievement, mesti depa sedih ada kawan yang NEGATIVE. 

Selain itu, maybe depa-depa ini pernah gagal sebelum ni. Yela, macam aku, sekolah menengah kat sekolah biasa-biasa je. Bukan nye MRSM bukan nye sekolah sains, bukannye sekolah who so ever tu. Dah la tak pernah duduk kelas nombor satu, so depa-depa ni also  have desire to show to their parents, yang depa ni can success. Gitu. So, orang-orang macam depa ni, ingin jugak berjaya satu hari nanti. AMIN. IN SHAA ALLAH

Okay, lagi satu ni. MAYBE MAK BAPAK NENEK MOYANG ko memang dah kaya. Kerja awak kat uni ni, just untuk dapatkan degree. Lepas degree, memang ko akan jadi PENGURUS SYARIKAT teros. Your family, keluarga kaya-raya. Untong la awak. Saya ni ? Mak bapak kerje dengan kerajaan, so saya ni nanti kene cari kerje sendiri. Entah ada yang nak or tak. Tapi tu semua rezeki dari ALLAH. So, kita kene berusaha la. Macam mane nak berusaha? Study la dengan bersungguh-sungguh. Bukan main2. At least, ada usaha. 



Thats all kot. Aku pun tak tahu dah nak tulis ape. Okay, ada lagi satu. If you want something, jangan tunggu something tu datang pada you all. You must find it. For examples, oh! Aku tak faham la soalan ni. Then you text at your friend, eh nanti ajar aku ye. Your friend reply : Okay. BUT you must go at your friend first, bukannye tunggu kawan awak datang, meh saya nak ajar. Awak tak faham yang ni kan (Kalau ada kawan macam ni, untongla~~~) Tapi tak mustahil wujudnye kawan macam ni. Dia pun dapat tambah and kuatkan ilmu yang dia ada :)

Okay, ada satu lagi. Memang sifat semulajadi dia suka membaca, nak buat macam mana. Maybe mak bapak dia dah ajar dari sejak azali lagi. Bak kata pepatah. Melentur buluh biarlah dari rebungnya (Cara aku nak ajar anak aku nanti) HAHA in shaa Allah.

Okay. Cool. Saya ada 1 more paper. LAST PAPER wohooo. Okay tak excited pun sebab banyak tahun lagi aku nak abeskan degree aku ni, sedangkan kawan aku dah last semester dah. UIA punye pasal. Goodluck babeh. 

AKhir kata, jadilah seorang kawan yang positive untuk kawan-kawan sekeliling anda. Memang la. Ape la sangat dengan result degree kite ni, bukan confirm you can get job kan.

Ampun maaf ku pinta. Wasalam :)

3 comments:

athirahariffin said...

time spent to study proportional to pahala :)

kalu ore kato kita rajin ke ape ke, kate je aku nak kumpul pahala. saloh ko? heheh.

fathiah said...

betul doh tu tirah. tambah satu lg isi. hihihi :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

normal soalan cmtu bila diajukan..huhuh