Wednesday, December 25, 2013

Masalah !!!

Assalamualaikum :)

Masalah ? Semua orang ada masalah nya yang tersendiri. Tapi satu tu yang sama. Jangan lari dari masalah, tapi selesaikan permasalahan itu. Bagaimana cara nya ? Itu kita kena fikir dengan baik baik , dalam dalam dan yang paling penting. Jangan lupa berdoa pada Allah. Kadang kadang bila banyak masalah, kita pening fikirkan macam macam. Sampai lupa akan pertolongan Allah yang satu. Padahal Dia lah yang maha Mendengar dan memahami setiap apa yang berlaku. Memang Allah nak menguji ummat nya, dan dia tahu kita boleh menggalasnya. Fikir kan lah begitu walaupun berat untuk kita pikul kan. Kehidupan ini warna warni. Ada suka dan duka, hadapi dengan baik walau sesukar mana pun. Jangan tertekan. Jangan stress. Kenapa ?




Sebab apabila seseorang stress, ini akan memberi kesan pada sistem pertahanan tubuh atau dalam bahasa omputih immune system kita akan jadi lemah. Apabila lemah, macam mana sistem tu nak fight from benda benda jahat kan ? Jadi badan kita senang kena penyakit. Senag sangat. Dalam pengalaman saya yang lepas, my period jadi panjang dan apabila pegi jumpa doktor, doktor duk membebel bebel. Cakap please NO STRESS ! 

Cara yang mudah adalah, just THINK POSITIVE. Fikir yang baik baik aja sebab setiap yang berlaku mesti ada hikmahnya. Biar lah perkara buat mana pun, kita cuba hikmah di sebaliknya. Sebagai contoh, kita jumpa dengan orang yang suka mencuri (kita tahu dari rekod lama dia), just fikir " Allah bagi kita jumpa dengan dia sebab nak tunjuknya dunia ini ada orang yang macamni" "Or mungkin kita dan lama tak bersedekah" "Or mungkin Allah nak tarik nikmat kita sikit, ada lah tu yang besar nikmatnya akan datang". Something like that. Aku tahu bukan senang, after fikir macam tu, datang pulak yang negative nya. Tapi just keep thinking and talking about positive one okayy :)

Jadi pada musim musim peperiksaan ni, aku taknak stress. Just fokus on. XOXO
Salam :) TERIMA KASIH

p/s : Ada jubah yangggggggg cantik di sini. Just RM70 tau. Sms/whatapps 0148224685 if berminat. 
https://www.facebook.com/TiaWarehouse

1 comment:

Joel said...

Hey, I had a great time reading your website. Do you have an email address that I can contact you on? Thank you and hope to hear from you soon.

Regards,

Joel
JHouston791 gmail.com